Woensdag avond tijdens de debat vergadering is het raadsvoorstel “nota parkeerbeleid 2025” besproken. Het college stelt hiermee voor om in Baarn vergunning parkeren in te voeren, om zodoende het autobezit terug te dringen waardoor de parkeeroverlast verminderd zou moeten worden. Onderdeel van dit ontmoedigingsbeleid is ook dat bedrijfsbusjes aan de rand van Baarn geparkeerd zouden moeten worden en dus niet meer in de straat.

Ik zei er het volgende over:

Voorzitter,

Bouwen, bouwen, bouwen…

In elk verkiezingsprogramma stond het geschreven en in elk concept verkiezingsprogramma zal het weer staan.

En wat doen we, we besluiten als dit raadsvoorstel goedgekeurd wordt om nog maar eens een paar obstakels op te werpen waardoor het bouwen minder aantrekkelijk wordt.

Want er is tenslotte ook nog een andere agenda, namelijk de groene…

Het wrange is, dat als we niet bouwen de parkeeroverlast niet minder zal worden, want de nog steeds thuiswonende kinderen hebben ook een auto nodig en die moet ergens staan. Al is het natuurlijk niet zo zwart/wit, want als je de luxe hebt om over een eigen oprit te beschikken zoals ik gok maar zo de meeste wethouders hebben, dan is er niks aan de hand. Maar, woon je in het rooie dorp, of op de Oosterhei, dan heb je pech en daar helpt geen vergunning tegen.

Over ongelijkheid gesproken…

Daarnaast kan ik me nog goed een inspraak herinneren van een architect die een 10tal appartementen wilde realiseren in het centrum, maar dit vanwege het strikt hanteren van de parkeernormen financieel uit kon en er voor gekozen heeft om twee! appartementen in het uiteraard dure segment te bouwen met voor hem dezelfde opbrengst, maar niet voor de Baarnse woningzoekende…

En ja daar mag van afgeweken worden, maar wel slechts door het college en daar heeft de gemeenteraad dan weer niks behalve achteraf over te zeggen. De term collegebevoegdheid maar weer eens van stal gehaald.

De nota parkeernormen is misschien nog wel te amenderen, maar de nota parkeerbeleid kan wat mij betreft direct in de shredder. Want het onzalige plan van vergunning parkeren en daarbij de aanname dat men dan wel op de fiets gaat, of met het zo goed verzorgde OV is natuurlijk een utopie. En ook dit zal slechts gelden voor de dichtbevolkte wijken. Daar is die ongelijkheid weer…

Mijn laatste bezwaar betreft het actief weren van bedrijfsbusjes, wat dat dan ook mogen zijn, maar waar waarschijnlijk vooral de busjes van bouwend Baarn worden bedoeld, maar deze hardwerkende ambachtslieden onevenredig hard worden geraakt, zet uw busje met al dat dure gereedschap maar ergen buiten het dorp, cameraatje er op en het komt wel goed, en anders “ach u bent toch wel verzekerd?”

Hoewel er nog een aantal technische vragen opstaan, denk ik dat de antwoorden mij niet op andere gedachte kunnen brengen en ga ik er vanuit dat ik volgende week tegen zal stemmen.

Hi, I’m lijstschouten

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *